Saturday, January 10, 2009

En skön syn i ottan

Vid dagens frukostbord slår jag sömndrucket upp ett nyinkommet träningsmagasin och
till min stora förvåning blir därför det första jag ser den morgonen... följande:



Akrobaten Anna Lagerqvist blir intervjuad om sin träning inför föreställningen "Inside Out" som spelas på Dansens Hus t.o.m. 27:e januari.

Döm av min förtjusning när jag intet ont anande satt i publiken på sagda föreställning för bara ett par veckor sedan och insåg att huvudpersonen och chinese pole-akrobaten är en kvinna!
Som jag tidigare nämnt är den här disciplinen relativt ovanlig bland tjejer. Det är väl Anna Lagerqvist och Héloïse Bourgeois (från 7 Fingers föreställning "Traces") som jag kommer på med namn och på rak arm.

Även utan förstoringsglas kan vi tyda Annas tankar om nära umgänge med stänger:
"Den stora svårigheten handlar om att övervinna smärtan. Rent styrkemässigt är det också en utmaning" I HEAR YOU, GIRLFRIEND!

Uppfriskande och väldigt roligt att otippat få pole i brevlådan. Vilket också bidrog med lite inspiration till dagens träning:

3 comments:

Anonymous said...

Konstigt, jag såg den där förreställningen för bara ett par dagar sen, men till min besvikelse fick vi inte se några coola tricks. (eftersom jag precis börjat träna poledance själv hade jag hoppats på lite inspiration)Det enda hon gjorde var att klättra upp för stången. Kanske hade hon en skada som hindrade henne för hennes insatts i showen var väldigt liten överhuvudtaget.

polebunny said...

Stina: Min initiella reaktion var liksom din: "Det där är ju superenkelt!" Enligt intervjun hade hon dock fallit från en språngbräda på premiären av showen och skadat ryggen ganska illa och därför varit tvungen att ta det ganska lugnt.

Nog för att jag förstår att man vill lyfta fram svensk scenkonst, men om man jämför den uppmärksamhet "Inside Out" har fått med den "Traces" (aldrig) fick kan man inte låta bli att bli lite bitter. Det senare blåser till och med Cirque du Soleil's Sverige-uppträdanden ur vattnet.

Anonymous said...

Jag kände likadant när jag såg showen. Jag tänkte att Nelle hade kunnat göra det där MYCKET BÄTTRE ;)