Sunday, May 3, 2009

Berlin & Köpenhamn

Ett par pole-relaterade resor senare är jag tillbaka med nya kunskaper, användbara kontakter, mer inspiration och väldigt ömma triceps.

Först bar det av på gästbesök till Köpehamn.



...och ljusa och luftiga DivaLab:



Vilket i sin tur ledde till bekantskap med Camilla som har Pole Freestyle:



Skolad i Nederländsk pole fitness-anda kör instruerar hon en atletisk blandning av pole, capoeira och yoga.

Kuriosa: I Danmark finns det en relativt ny form av luftakrobatiskt redskap kallat Danish pole. En twist på klassisk Chinese pole, fast smal och roterande som en poledance-pole.
Aha! Det börjar brännas (no pun).

I Berlin å sin tur finns en enda studio med stänger (till skillnad från Köpenhamns 4-5 stycken). Schoenheitstanz är stilmässigt förmodligen den totala motsatsen till tidigarenämnda:



Stadens street-pole bidrag kommer för en gångs skull innomhusifrån. Och det utan att vara tåg/t-bana! Nej, här har den lokala baren/snabbmatsstället tänkt till med 3m mässing.
Dock var den vidriga 8cm i diameter :/



Men roligast av allt var nog att träffa och träna med den ack så beundrade och talangfulle Remi Martin:



Mmm, lekplats cirkushangar :D~



Efter mycket lirkande kan jag också konstatera att det där tricket jag blev så förälskad i från första stund (01:03 i videon ovan) både är snyggare och mycket mer smärtsamt än cross knee release:



Nu ska jag missbruka det intill förbannelse, pole burns eller ej...

Mest förvånad är jag över faktum att jag kunde visa Remi några saker som var nya, även för honom. Jag säger då, den takt poledance utvecklas med är smått skrämmande.

8 comments:

Stina said...

Nej vad häftigt att blanda pole dance med capoeira och yoga!!

Zaida said...

Det ser ut som en hel del spännande resor det där :) *vill oxå*

Sofia said...

wow fick du träffa remi martin! jag tkr han e såå häftig!

åh vad jag är avundjsuk och har pole-abstinens. nu har jag inte varit i studion på hundra år (två veckor) pga jobb. booo..

Lots of Love Sofia

polebunny said...

Zaida: du får ta och följa med nästa gång, helt enkelt!

Sofia: jag har då undrat vad som blivit av dig. We miss you! Och nu har du missat min ambitiösa koreografi som jag gjorde till sista mediumpasset (ovanligt dansig, imho).

Mimi said...

Det ser verkligen ut som en lyckad resa! Smått avundsjuk på den där stora cirkusträningslokalen, med en Hoop och allt! Provade du den? :)

polebunny said...

Mimi: Iom att jag har beställt en aerial hoop/lyra/you name it till studio kändes det som en lägre prioritet än de mer höjdkrävande prylarna (typ rep, trapets). Så jag passade på att skaffa mig en miljard rope & pole burns istället.

PS. Om du lovar att inte skvallra för någon annan får du använda min ring när den kommer. Squee! XD

Mimi said...

Ah, då förstår jag. Men fan vad roligt med aerial hoop! Jag lovar att inte skvallra :)

Anonymous said...

[ ... ] link is being shared on Twitter right now. @zenx, an influential author, said RT @1ndus: Xtreme [ ... ]